Menjawab azan adalah sunat hukumnya,
manakala bercakap ketika azan pula bukanlah suatu perkara yang diharamkan. Ini
berdasarkan perbuatan Nabi SAW dan para sahabat baginda yang bercakap ketika
azan.
Imam Nawawi di dalam Syarh Soheh Muslim
menyebut: "Dan ketahuilah bahawa disunatkan menjawab seruan muazzin sepertimana
laungannya bagi setiap orang yang mendengarnya sama ada yang berada dalam
keadaan suci atau berhadas atau berjunub atau seorang perempuan yang haid dan
selain mereka dari kalangan orang yang tidak dilarang untuk menjawabnya. Adapun
antara sebab larangan dari menjawab azan ialah jika berada di dalam tandas atau
ketika sedang berjimak dengan pasangannya atau seumpama dengannya.”
As-Sonani pula di dalam Subulus salam menyebut: "Dan telah berbeza pendapat (di
kalangan para ulama) tantang kewajipan menjawab azan. Jumhur ulama berpendapat
tidak diwajibkan. Mereka berdalilkan dengan satu perbuatan Nabi SAW ketikamana
baginda mendengar tukang azan melaungkan takbir, baginda bersabda: "(kamu
berada) atas fitrah." ketika baginda mendengar syahadah, baginda bersabda:
"Kamu selamat daripada neraka." (Hadis riwayat Muslim).
Jumhur ulama berkata: "Jika menjawab azan itu wajib, sudah pasti Nabi SAW akan menyahut
azan tersebut sepertimana yang dilaungkan oleh muazzin. Maka apabila (terdapat
perbuatan Nabi yang tidak menyahut azan seperti laungan muazzin) menjadi tanda
bahawasanya arahan (menjawab azan seperti hadis dari Abi Said) menunjukkan
kepada sunat atau istihab."
Perbincangan mengenai mesti diam atau tidak
bercakap semasa azan dilaungkan oleh muazzin berdasarkan kepada hadis
bermaksud: ‘Hendaklah
kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika
maut menghampirinya.’
Di
kalangan ulama mengkategorikan hadis itu sebagai lemah dan palsu.
Berdasarkan pendapat ulama berkaitan hukum menjawab
azan, maka mustahil orang yang tidak mendiamkan diri ketika azan akan dikelukan
lidahnya ketika hampir mati, kerana hukum menjawab azan itu adalah sunat sahaja
sepertimana yang dinyatakan oleh kebanyakan ulama.
Berkenaan dengan hadis tersebut, salah satu
daripada ciri-ciri sesuatu hadis itu palsu ataupun lemah ialah apabila ia
memberikan ancaman yang besar atas kesalahan yang kecil. Demikianlah hadis yang
di atas. Ia memberi ancaman yang berat jika meninggalkan perkara yang
sunat iaitu menjawab azan. Ini menunjukkan hadis tersebut bukanlah hadis sahih.
Ia sekitar hadis lemah ataupun palsu.
No comments:
Post a Comment