Dalam
Islam menekankan perkara yang mudah dan mendatangkan kebaikan. Firman Allah SWT bermaksud: "Terimalah
yang mudah dilakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik." (Surah
al-Araf, ayat 199).
Sebenarnya
perintah Alllah SWT dalam semua suruhan memperlihatkan kemudahan dan
kelonggaran. Tidak ada satu pun ibadat yang boleh dikategorikan sebagai sukar
untuk dilakukan. Jauh sama sekali perintah melakukan ibadat yang boleh
mendatangkan bahaya.
Firman
Allah SWT pula bermaksud: “Allah tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu
keberatan dan susah payah dalam perkara agama.” (Surah al-Hajj, ayat 78).
Ibadat
puasa pada bulan Ramadan umpamanya, mempunyai kelonggaran diberikan kepada
mereka menghadapi kesukaran atau keperluan yang diharuskan, meninggalkan ibadat
yang diwajibkan itu.
Ini
membuktikan Islam tidak mahu mendatangkan kemudaratan dalam melaksanakan ibadat. Sebab itu, dalam keadaan yang boleh menimbulkan mudarat, maka wajib
seseorang tidak berpuasa.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Maka sesiapa antara kamu yang sakit atau dalam musafir
(boleh berbuka), kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari dia berbuka) itu
pada hari-hari yang lain.” (Surah al-Baqarah, ayat 184).
Kelonggaran
itu jelas memberi kemudahan dalam perlaksanaan ibadat puasa. Islam mementingkan keselesaan kepada umatnya
untuk melakukan ibadat dengan tenang, selesa, ikhlas dan selamat.
Justeru,
sesiapa melihat perlaksanaan ibadat dalam Islam dari sudut yang sukar
sebenarnya tidak memahami Islam secara menyeluruh. Amalan wasatiyyah dan
istiqamah adalah lebih penting berbanding sikap ekstrem dan terburu-buru dalam
melakukan sesuatu.
Rasulullah
SAW sentiasa menekankan kepentingan kesederhanaan dalam semua perkara,
termasuklah dalam seruan dakwah. Ketika mengutuskan Muaz bin Jabal dan Abu Musa
al-Asyari ke Yamam, Rasulullah SAW berpesan yang bermaksud: “Berikan kemudahan
(kepada orang) dan janganlah menyusahkan mereka, berikanlah khabar gembira dan
janganlah kamu menjadikan mereka menjauhkan diri (daripada Islam).” (Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim).
Konsep
mudah dan memudahkan memberi altenatif untuk membolehkan sesuatu maksud
dilaksanakan biarpun dalam keadaan ketiadaan sumber asal. Sebagai contohnya, dalam soal menyucikan
diri. Ketika ketiadaan air atau air yang ada lebih penting untuk kegunaan lain,
penyucian boleh dilakukan dengan tanah atau debu secara tayamum.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Lalu jika tiada air, hendaklah kamu tayamum dengan tanah
yang bersih, yaitu sapulah mukamu dan tanganmu dengan (tanah itu). Allah tidak
hendak menyulitkan kamu tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan
nikmat-Nya bagimu supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Maidah, ayat 6).
Jelaslah
tidak ada perkara sukar untuk dilaksanakan oleh setiap umat Islam dalam apa hal
sekalipun. Sebab itu Rasulullah SAW menjelaskan tentang keutamaan melakukan
perkara mudah yang mampu dilakukan tanpa berlebih-lebih.
Sebuah
hadis diriwayatkan oleh Bukhari dan Ahmad bermaksud: “Sebaik-baik (ajaran)
agama kamu ialah yang paling mudah.”
Mengambil
perkara mudah bukan pula bermakna tidak memperdulikan atau mempermainkan hukum
agama. Sesuatu ketetapan hukum perlu
dilaksanakan dengan sempurna dan ikut keperluan.
Perkara
ini diamalkan oleh Rasulullah SAW seperti diriwayatkan dari Aisyah, apabila
Rasulullah SAW diberi pilihan, maka Baginda akan memilih perkara lebih mudah
selama mana bukan perkara dosa." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Tentunya
kita dapat perhatikan amalan dalam Islam tidak ada yang bertentangan dengan
fitrah manusia. Setiap ibadat yang diperintahkan mempunyai banyak kebaikan yang
memberi kebaikan kepada manusia sendiri. Maka, tidak ada alasan untuk manusia ingkar daripada melaksanakan setiap
ketentuan yang ditetapkan oleh agama.
Sesungguhnya
Allah SWT lebih mengetahui mengenai keupayaan manusia dan tentunya tidak akan
menyusahkan hamba-Nya dengan melakukan perkara-perkara yang tidak mampu
dilakukan.
Firman-Nya
dalam surah an-Nisa ayat 28 bermaksud: “Allah sentiasa hendak meringankan
bebanan hukum-Nya daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan
lemah.”
Bahkan
Allah SWT menegaskan bahawa Dia ingin memberi kemudahan dan bukannya kesukaran
kepada manusia. Maksud firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, ayat 185:
“Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.”
Contohnya, Muslim perlu melakukan
ibadat sembahyang biarpun tidak mampu berdiri atau dalam keadaan sakit. Selagi
mampu dan fikiran masih waras, maka hendaklah disempurnakan ibadat sembahyang
sesuai sebagai kedudukannya tiang agama. Sabda Rasulullah SAW: "Solatlah
secara berdiri, jika kamu tidak mampu lakukanlah secara duduk, dan jika kamu
tidak mampu juga, maka lakukan secara mengiring. (Hadis riwayat Bukhari: 1066).
Selalulah
berfikiran positif dan baik sangka terhadap Allah. Lakukan perintah Allah
dengan semangat bahawa ia perkara mudah dan memberi kebaikan kepada pelakunya
bukan sahaja di akhirat, bahkan di dunia ini. Setiap perkara yang disyariatkan
adalah untuk manusia mendapat kebaikannya. Manakala, jika melakukan perkara
yang ditegah pastinya memberi kesan yang buruk kepada pelaku dan masyarakat.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan bersegeralah kamu
kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada
Tuhan kamu dan (ke arah mendapatkan) syurga yang luasnya seluas langit dan bumi
yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Imran, ayat 133)
Segala ketaatan terhadap perintah Allah SWT itu perlu
dilakukan sepanjang masa. Sebab itu, ia berkait rapat dengan kefahaman bahawa
kehidupan ini hanya bermatlamatkan untuk mencari keredaan Allah SWT.
No comments:
Post a Comment