Maksud judi dari segi bahasa ialah
permainan dengan memakai wang dan lain-lain sebagai taruhan bertujuan mendapat
imbuhan dengan keuntungan yang tinggi.
Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, definisi
judi diertikan sebagai: “permainan dengan memakai wang dan lain-lain sebagai
taruhan”.
Definisi ini tidak jauh dengan makna
pertaruhan (qimar), seperti yang ditakrif oleh Imam al-Jurjani sebagai: “Setiap
permainan yang mensyaratkan peserta yang kalah memberikan sesuatu (seperti
duit) kepada peserta yang menang.
Amalan berjudi mempertaruhkan nilaian kecil tetapi mengharapkan keuntungan besar dengan mudah. Ia lahir daripada perasaan tamak untuk keuntungan diri sendiri dan tidak kisah kerugian pihak lain. Dalam perjudian, kawan sanggup menyebabkan kerugian kawan sendiri.
Clifford Gertza, seorang pengkaji normatif
sosial manusia dari Barat berpendapat, penerimaan terhadap sebarang bentuk judi
adalah ekspresi simbolik yang mencerminkan betapa minda manusia dikuasai kuasa
gelap (nafsu).
Pakar sosialogi dan psikologi berpendapat
antara penyakit sosial yang telah banyak merosakkan kehidupan manusia ialah
perjudian.
Apa pun bentuk perjudian, yang tidak
berlesen maupun berlesen, pertaruhan kecil ataupun besar, tidak kira apapun
bentuk, semuanya mendatangkan keburukan.
Perbuatan ini dilarang di dalam al-Quran.
Allah SWT berfirman: “Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak
dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa
manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya. (Surah al-Baqarah, ayat 219)
Dalam ayat lain, Allah SWT juga berfirman: “Wahai
orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan
berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya)
kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya
kamu berjaya.” (Surah al-Maidah, 90)
Bentuk biasa pemain judi melibatkan daun
terup, dadu, lumba kuda, cabutan nombor dan teka nombor. Terdapat keputusan
dijadikan asas pertaruhan seperti pertandingan bola sepak, pilihan raya dan
sebagainya.
Selain itu, ada aktiviti yang dianggap judi
terselindung. Biasanya keadaan ini berlaku dalam pertandingan tertentu. Peserta
perlu membayar yuran sejumlah wang penyertaan. Wang tersebut dikumpul dan
dijadikan hadiah untuk pertandingan. Ada juga cabutan bertuah untuk setiap
resit atau borang penyertaan.
Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi juga menyebut
dalam kitabnya yang telah kami terjemahkan, Halal & Haram dalam Islam (ms.
558): “Tetapi sekiranya hadiah tersebut (atau benda pertaruhannya) dikeluarkan
dari kedua-duanya sekali dan mereka yang bertaruh dengan syarat siapa yang
menang antara keduanya, maka dia berhak mengambil kedua-duanya (taruhan)
sekali. Maka jelaslah ini merupakan perjudian yang diharamkan oleh Islam.”
Kesatuan Fikah Sedunia dalam sidangnya ke
14 pada 11 hingga 16 Jan 2003 telah memutuskan bahawa semua permainan dan
pertandingan yang hadiahnya diambil dari hasil kumpulan wang penyertaan
peserta, hukumnya adalah haram hadiah tersebut. Ini kerana ia mengandungi unsur
judi dan gharar atau ketidaktentuan.
Justeru, mengambil yuran peserta bagi
tujuan hadiah kepada para pemenang ialah satu bentuk pertaruhan yang diharamkan
kerana mengakibatkan kerugian melalui main nasib atas pihak yang kalah.
Maka, dicadangkan agar penganjur mencari
penaja untuk menaja hadiah para pemenang. Adapun, yuran peserta digunakan untuk
belanja pentadbiran seperti sewaan padang, dan peralatan, maka itu dibenarkan
kerana semua peserta berkongsi manfaat bersama.
Amalan berjudi mempertaruhkan nilaian kecil tetapi mengharapkan keuntungan besar dengan mudah. Ia lahir daripada perasaan tamak untuk keuntungan diri sendiri dan tidak kisah kerugian pihak lain. Dalam perjudian, kawan sanggup menyebabkan kerugian kawan sendiri.
Gambar - Buah ara - sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment