Bagaimanapun, masyarakat perlu melihat kekecohan ini dari sudut positif. Dengan
cara itu lebih banyak masyarakat akan memahami mengenai isu poligami. Kebiasannya
kebanyakan orang hanya memahami poligami dalam aspek lelaki berkahwin lebih
daripada seorang dalam satu masa.
Perbezaan pendapat berkaitan sesuatu isu yang diketengahkan dengan penuh
berhemah akan membuka minda mencari ke arah kebaikan. Sebaliknya, perbezaan
pendapat yang membawa kepada permusuhan atau sikap degil tidak mahu menerima
pendapat pihak lain pala mesti dijauhkan.
Seperti diketahui umum, Islam membenarkan lelaki beristeri lebih daripada
seorang, sehingga empat pada satu masa atau disebut poligami. Lelaki berkahwin
seorang pada satu masa pula dipanggil monogami.
Kebenaran suami berpoligami mempunyai banyak hikmahnya. Ketetapan hukum
yang ditetapkan oleh Allah ini tidak boleh dipersoalkan. Tidak ada siapapun
yang mengaku dirinya beragama Islam dibolehkan mengungkit atau mempersendakan
hukum itu.
Pun begitu, ini tidak bermakna tidak ada siapa boleh berbincang mengenai
poligami, khususnya dalam memperkatakan soal keadilan berpoligami. Para isteri
boleh bersuara tentang hak-haknya sebagai isteri berdasarkan peraturan syarak.
Islam menetapkan tanggungjawab yang berat ke atas bahu setiap suami. Ia
tidak semudah apa dibayangkan dan dilihat. Urusan berumahtangga bukan perkara
mudah. Sekiranya beristeri seorang sudah banyak rintangan dan kerenahnya,
inikan ingin beristeri lebih daripada satu.
Bayangkan betapa sukarnya nahkoda kapal mengemudi dua, tiga atau empat
kapal sekaligus. Keadaan menjadi kritikal jika badai melanda dan mungkin kapal
akan karam. Ketika itu diri sendiri dan ahli yang lain terpaksa menerima
kesannya secara bersama-sama.
Perkara ini sukar dinafikan apabila suami berpoligami terpaksa menerima
hakikat terpaksa menceraikan mana-mana satu isterinya apabila keadaan
rumahtangga berpoligami tidak terkawal lagi. Bahagia yang diharapkan,
sebaliknya mengundang penderitaan.
Sebab itu, sebenarnya majoriti suami tidak mempunyai niat untuk
berpoligami. Malah ada yang menolak peluang terbuka untuk berpoligami. Mereka
mengukur baju di badan sendiri. Yang sentiasa takut kepada bayang-bayang
sendiri ialah isteri.
Sikap isteri yang sentiasa memberi ‘amaran’ kepada suami agar tidak
berpoligami sebenarnya seperti mencabar suaminya melakukannya. Bahkan, ada
isteri mencabar suami agar mencari isteri lain, dan sebagai jalan penyelesaian
ialah dia hendaklah diceraikan.
Kuasa nikah dan talak di tangan suami. Jadi, isteri tidak wajar membuat
cabaran yang sebenarnya terdapat banyak suami yang menyahut cabaran itu.
Perkara utama disyarat untuk suami berpoligami ialah dapat berlaku adil. Keadilan
itu meliputi dari aspek nafkah zahir dan batin, kasih sayang, agihan masa,
perhatian dan aspek lain yang sepatutnya menjadi hak bahagian setiap isteri dan
anak-anak.
Sebenarnya syarat adil ini perlu diteliti sepenuhnya. Sesungguhnya, ia
mudah disebut tetapi sukar dilaksanakan. Tidak ada timbangan, sukatan atau
ukuran dapat digunakan untuk menentukan keadilan yang ingin dibahagi-bahagi di
antara isteri.
Biarpun nafkah zahir atau wang ringgit boleh dikira, hakikatnya keadilan
itu juga masih sukar untuk diterjemahkan sepenuhnya. Membahagikan sama banyak
peruntukan bulanan belum menentukan adil sebenarnya.
Mana-mana isteri mungkin memerlukan perbelanjaan lebih disebbkan dia perlu
untuk kos rawatan, mempunyai bilangan anak lebih ramai, keperluan pemakanan
berbeza, keperluan harian berbeza dan sebagainya.
Itu kos boleh dikira secara tetap. Bagaimana pula dengan kos yang sentiasa
berubah. Bayaran bil elaktrik, air, telefon dan sebagainya tidak sama setiap
bulan. Semua bil itu tanggungjawab suami menjelaskannya. Itu tidak termasuk
perbelanjaan di luar jangka.
Dengan kata lain, memperuntukkan jumlah wang sama banyak setiap bulan belum
menjamin keadilan. Justeru, bagaimana untuk mengatakan adil sebenarnya. Jika
perkara yang boleh dihitung seperti wang tidak boleh lagi ditentukan sama adil,
inikan pula perkara yang tidak boleh diukur atau dihitung seperti kasih sayang
dan nafkah batin.
Justeru, bagi suami berpoligami memadai adil dengan cara berusaha untuk
berlaku adil. Keadilan berpoligami bermakna suami melihat isteri-isteri dalam
satu dimansi yang sama. Suami berpoligami tidak membezakan kecantikan, umur dan
perkara lain yang berkaitan kelebihan dan kekurangan seseorang isteri.
Suami berpoligami perlu bersikap jujur menunaikan hak setiap isterinya
mengikut kemampuan yang terbaik. Penentuan kemampuan suami berlaku adil
terletak pada diri suami sendiri yang tidak boleh diukur berdasarkan kepada
dilihat secara fizikal sahaja.
Kerjasama dan sokongan isteri juga perlu bagi membolehkan suami berlaku
adil. Isteri dimadu tidak wajar terlalu menuntut hak sehingga sukar ditunaikan
oleh suami. Sering berlaku kerana ingin ‘membalas dendam’ kerana dimadu, isteri
sengaja menimbulkan masalah. Ia dilakukan agar suami tidak rasa senang atau
gembira berpoligami.
Suami berpoligami perlu tegas dalam hal memenuhi hak di antara isteri. Jangan
beri peluang mana-mana isteri lebih monopoli. Hak sama rata ditunaikan. Suami
bijak menilai apa yang diperlukan oleh setiap isteri.
Justeru, suami bercadang berpoligami perlu menimbang semasak-masaknya
keupayaan menjalankan tugas. Soal diri sendiri dengan jujur dan menjawabnya
dengan fikiran rasional tanpa dipengaruhi nafsu semata-mata.
Islam mengharuskan berpoligami bertujuan kebaikan dan bukan semata-mata
kerana nafsu yang tiada kesudahannya. Oleh itu poligami ditegah jika dirasakan
akan mendatangkan keburukan, terutamanya berlaku zalim terhadap isteri.
Bagi isteri, bermadu memang pahit, tetapi banyak hikmahnya. Jangan menilai
pada aspek buruknya, sebaliknya fikirkan apa kebaikan.
Suami yang berpoligami, jangan mempersia-siakan keistimewaan diberikan.
Berlaku jujur dan adil merupakan tuntutan agama. Sebenarnya tidak ada istilah
menipu sunat. Menipu
hukumnya berdosa.
No comments:
Post a Comment