Saturday 9 November 2019

CARA TANAM POKOK BELIMBING TANAH

Belimbing tanah (Tacca criststa Jack) merupakan tumbuhan jenis herba yang jarang-jarang kita menjumpai atau mengenalinya. Nama botani lain bagi tumbuhan unik ini adalah Tacca integrifolia Ker Gawl.

Nama lain bagi belimbing tanah ialah belimbing bukit, belimbing batu, janggut adam, janggut baung, kelamoyang air, sebiak, pelemah urat, keladi murai dan beberapa lagi.

Tumbuhan ini adalah natif di kawasan hutan hujan tropikan seperti di negara kita dan beberapa negara jiran lain. Buahnya seakan buah belimbing. Rasa buahnya masam. Sebab itu ia dikenali dengan nama belimbing tanah. 

Belimbing tanah adalah sejenis pokok herba yang boleh mencapai ketinggian sehingga 1 meter bagi jenis liar di negara lain. Daun atau pelepahnya agak besar, panjang, berbentuk bujur telur (ovate) dan bewarna hijau tua.

Permukaan daun tidak rata (berkedut) dan ada jaluran yang jelas. Bunganya juga besar berwarna ungu keputihan yang lazimnya akan terbit di hujung tangkai yang tumbuh tegak.

Tumbuhan ini tumbuh liar di kawasan lembap hutan tanah pamah dan lereng bukit di Malaysia. Cara pembiakan belimbing tanah adalah dengan mengambil rizom pokok atau anak benih yang dipecahkan untuk ditanam dikawasan baru.

Sebaiknya kawasan ada sedikit teduhan atau naungan seperti habitat asal di hutan. Ia sesuai tumbuh di kawasan tanah subur yang agak lembab dan mempunyai saliran baik.

Tumbuhan ini memang subur dalam kawasan yang mempunyai naungan sekitar 60-70 peratus di mana ia kurang sesuai dalam kawasan yang terbuka.

Sesuai untuk mengawal kencing manis dan darah tinggi. Ambil daun dan direbus. kemudian minum airnya. Rasanya sedikit pahit. Memanglah ubat rasanya pahit. 

No comments:

Post a Comment