Umat Islam adalah disunatkan untuk
melakukan solat Sunat Hari Raya apabila tibanya Aidilfitri dan Aidiladha. Dalam
mazhab Syafie, solat hari raya hukumnya adalah sunat muakkad dan bukannya
wajib.
Antara hadis yang menyokong pendapat ini
adalah daripada Talhah bin Ubaidillah berkata: ‘’Seorang lelaki telah datang
bertemu dengan Rasulullah SAW dan bertanyakan tentang Islam. Kemudian
Rasulullah SAW menjawab maksudnya: “(Kamu perlu) melaksanakan solat lima
waktu sehari semalam.”
Kemudian lelaki itu bertanya: "Adakah
menjadi kewajipan ke atasku solat selainnya?’’. Maka Nabi SAW menjawab
maksudnya: “Tidak, kecuali kamu ingin mengerjakan solat sunat.”
Hukum menunaikan solat hari raya boleh
dilakukan di rumah sama ada secara bersendirian atau secara berjemaah adalah
harus dan sah.
Oleh itu, adalah dituntut bagi semua umat
Islam untuk menghadiri solat hari raya sama ada di tanah-tanah lapang mahupun
di masjid-masjid dari kalangan orang lelaki dan perempuan, kanak-kanak, bahkan
anak-anak dara, wanita berpurdah, serta wanita haid juga turut digalakkan
menghadiri solat hari raya bagi menyaksikan pelaksanaannya.
Ini berdasarkan hadis daripada Ummu Atiyyah
beliau berkata maksudnya: “Rasulullah SAW memerintahkan kepada kami (orang
perempuan) untuk mengeluarkan anak-anak gadis dan wanita-wanita berpurdah pada
dua hari raya serta baginda arahkan wanita haid agar menjauhi tempat solat umat
Islam” (Hadis riwayat Muslim).
Waktu solat hari raya adalah di antara
tempoh terbitnya matahari sehinggalah kepada tergelincirnya matahari atau
secara mudahnya iaitu jam 8.00 pagi ke atas sehingga sebelum masuknya waktu
solat zohor.
Solat hari raya Aidilfitri dua rakaat
hukumnya sunat, segala rukun dan syarat serta sunatnya sama seperti solat fardu
yang lima, kecuali perkara sunat yang ditambahkan iaitu bertakbir tujuh kali
pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua, disertakan dengan
bertasbih di antara tiap-tiap takbir.
Memandangkan bertakbir tujuh kali pada
rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua, disertakan dengan
bertasbih di antara tiap-tiap takbir adalah sunat, maka sah sembahyang sunat
Aidilfitri dan Aidiladha tanpanya.
Khutbah Aidilfitri dan Aidiladha sama
dengan khutbah Jumaat dari segi rukunnya. Namun sunat dimulakan oleh khatib
dengan lafaz takbir sebanyak sembilan kali berturut-turut pada khutbah pertama
dan tujuh kali berturut-turut pada khutbah kedua.
Jadi, jika tidak dimulakan dengan lafaz
takbir sebanyak sembilan kali berturut-turut pada khutbah pertama dan tujuh
kali berturut-turut pada khutbah kedua, khutbah raya itu tetap sah.
Sebab itu, khutbah raya menggunakan khutbah
Jumaat tetap sah. Satu lagi perkara perlu diingatkan, khutbah raya tidak ada kaitan
dengan sah sembahyang sunat raya. Tanpa khutbah raya, sembahyang sunat raya adalah
sah.
Sesiapa yang menunaikan solat sunat hari
raya secara bersendirian tidak perlu membaca khutbah untuk menjadikan sembahyang
sunat hari raya yang dilakukan olehnya sah.
No comments:
Post a Comment