Perkara 43 (2) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan Yang Dipertuan Agung hendaklah melantik suatu Jemaah Menteri
untuk menasihatkan dalam hal menjalankan tugas-tugasnya.
Jemaah Menteri atau Kabinet menjalankan
kuasa eksekutif mentadbir negara yang diketuai Perdana Menteri dengan dibantu
oleh menteri-menteri.
Kabinet merupakan jawatankuasa kerajaan
yang tertinggi serta mempunyai ciri-ciri Perlembagaan yang penting dan
seterusnya ia menyalurkan tugasan Perlembagaan melalui peruntukan-peruntukan
yang am berkaitan dengan perkara-perkara tertentu dalam pandangan awam.
Semua undang-undang yang diluluskan di
Parlimen dibuat hanya selepas ia dibentang dalam sesi Kabinet terlebih dahulu.
Keputusan-keputusan yang dibuat oleh
Kabinet memberi kesan ke atas kehidupan rakyat. Ia memutuskan undang-undang
yang bakal dikuatkuasakan melalui kuasa Parlimen. Ia menentukan cukai yang akan
dikenakan mengikut bajet yang disediakan oleh Perbendaharaan.
Keputusan-keputusan Kabinet memberi kesan
kepada cara hidup, kesejahteraan dan ekonomi rakyat.
Justeru, Kabinet secara idealnya harus
membuat keputusan dan tindakan berdasarkan hati nurani rakyat. Pendapat awam
harus memberi kesan dan mempengaruhi keputusan Kabinet. Biarpun pada
hakikatnya, Kabinet mentadbir berdasarkan kekuasaan dan kewibawaan sendiri.
Namun, penting difahamkan bahawa bukan
semua yang dicitakan rakyat boleh diterjemahkan ke dalam tindakan menepati
kehendak yang popular.
Kemenangan Tunku Abdul Rahman dan
rakan-rakan beliau dalam Parti Perikatan pada Pilihan Raya Perundangan
Persekutuan 1955 menjadi titik kemunculan kerajaan berkabinet di Malaysia.
Bersama rakan-rakan gabungan daripada UMNO, MCA dan MIC, mereka diberi mandat
dengan majoriti 52 kerusi daripada 53 kerusi yang dipertandingkan.
Namun hanya apabila memenangi Pilihan Raya
Persekutuan 1959, Tunku yang sekali lagi dilantik Perdana Menteri, baharulah
membentuk Kabinet yang mempunyai 12 menteri.
Bilangan menteri dalam Kabinet bukanlah
satu perkara yang ditetapkan. Selain 12 orang dalam Kabinet pertama Tunku Abdul
Rahman, Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Hussein Onn mempunyai anggota Kabinet
di antara 20 hingga 24 orang. Tun Dr. Mahathir Mohamad mempunyai 28 ahli
Kabinet sebelum beliau bersara pada Oktober 2003.
Apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi membentuk
kerajaan pada 27 Mac 2004, beliau mempunyai 33 anggota Kabinet.
Tuntasnya, semua Perdana Menteri mempunyai
bilangan anggota Kabinet berbeza dalam tempoh pentadbiran kerajaan mereka.
Tiada Perdana Menteri yang pernah memberi
penjelasan mengapa Kabinet beliau mempunyai bilangan anggota tertentu, kerana
ia adalah hak keistimewaan subjektif dan pilihan bagi seorang ketua eksekutif.
Tiada siapa yang akan mempersoalkan jika
beliau hendak membentuk kementerian baru atau memberi tugas sebagai menteri
kedua di kementerian tertentu. Sebagai contoh, Kementerian Kewangan mendapat
Menteri Kedua semasa kepimpinan Dr. Mahathir. Begitu juga di bawah kepimpinan
Abdullah dan Najib.
Kebiasaannya Perdana Menteri melantik
menteri-menteri mengikut keperluan kerajaan beliau. Dan kriteria pemilihan ini
termasuklah populariti politik selain bakat dan tuah seseorang.
Bagi Timbalan Menteri, istilah jawatan ini
mula digunakan selepas pindaan Perlembagaan pada 1971 (Perkara 43A) di bawah
pemerintahan Tun Abdul Razak. Sebelum itu ia dikenali sebagai menteri muda.
Istilah menteri muda digugurkan kerana pengertian 'membantu' tidak sama dengan
'memangku'. Jika seseorang itu hanya pembantu, ia tidak boleh diiktiraf sebagai
timbalan. Perkara ini mengehadkan bidang seseorang menteri muda untuk
menandatangani sesuatu dokumen rasmi.
Satu perkara atau tugas yang tidak boleh
dilakukan oleh seorang timbalan menteri ialah menghadiri mesyuarat Kabinet
walaupun semasa ketiadaan menteri. Jika menteri atas apa jua sebab tidak dapat
menghadiri mesyuarat Kabinet mingguan, seorang menteri lain akan ditugaskan
bagi pihak beliau, bukan timbalannya.
Bagaimanapun sebelum 1977, timbalan menteri
dibenarkan memangku jawatan menteri dalam mesyuarat Kabinet.
Dalam pentadbiran Najib, beliau memilih
alternatif tidak melantik setiausaha Parlimen (Perkara 43B) dalam pentadbiran.
Alasan diberikan terhadap keputusan itu adalah ia lebih baik bagi setiap
menteri dibantu terus oleh timbalan menteri terutama kerja-kerja Parlimen.
Pelantikan setiausaha Parlimen berbeza
daripada pelantikan timbalan menteri yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong.
Setiausaha Parlimen dilantik oleh Perdana Menteri dan mengangkat sumpah
pelantikan di hadapannya.
Tugas seorang setiausaha Parlimen
'hendaklah membantu menteri dan timbalan menteri dalam menjalankan tugas dan
fungsi mereka dan bagi maksud itu diberi kuasa seperti seorang menteri dan
timbalan menteri'. Mereka boleh mewakili menteri atau timbalan menteri dalam
apa-apa fungsi atau majlis jika diarahkan oleh menteri.
No comments:
Post a Comment