Saturday 28 October 2023

BOT DIJADIKAN TUKUN TIRUAN TEMPAT TINGGAL IKAN

 
Kerajaan Negeri Kelantan dengan kerjasama Agensi Penguatkusaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Kelantan dan Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS) telah mencatat sejarah baharu dalam Malaysia Book of Records apabila diiktiraf sebagai 'Kapal Nelayan Pertama dengan Terumbu Konkrit Tiruan'.
 
Ia berikutan kejayaan melupuskan bot nelayan asing (BNA) bersama tukun tiruan di perairan Kuala Besar, Kelantan.
 
Pelupusan BNA bersama tukun tiruan tersebut bertujuan bagi membantu pembiakan hidupan laut di perairan Kelantan, sekaligus meningkatkan hasil tangkapan laut nelayan tempatan.
 
Diharapkan dengan adanya tukun tiruan berhampiran pantai, nelayan tidak perlu menuju ke tempat yang jauh untuk menangkap ikan. Kedudukan yang dekat dapat menjimatkan masa perjalanan pergi dan balik, menjimatkan minyak dan lebih selamat terutama ketika cuaca tidak elok.
 
Kerajaan Kelatnan dengan kerjasama Kerajaan Persekutuan akan menegelamkan BNA di perairan Kelantan, terutama di perairan To Bali dan Kuala Besar.
 
Setiap BNA yang ditenggelamkan diletakkan pemberat batuan yang mencecah 100,000 kilogram (kg), manakala bagi tukun tiruan, BNA itu dilengkapkan dengan 105 biji kuboid konkrit yang akan membentuk module dan unjam yang menjadi perumah kepada ekosistem marin.
 
Kredit pemilik asal gambar.

No comments:

Post a Comment