Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud: “Segala puji bagi Allah yang memberi pakaian ini kepadaku untuk
menutup auratku, dan aku akan berhias diri dengannya selama hidupku.” (Hadis riwayat
Tarmizi).
Dalam
hal ini, Islam memberi kebebasan kepada umatnya untuk memilih apa yang
dikehendaki berkaitan fesyen pakaian. Tidak ada
ketetapkan mengenai fesyen yang perlu dipakai oleh umat Islam.
Namun, tidak pula kebebasan itu
bersifat mutlak yang tidak ada garis panduan. Islam telah menetapkan garis panduan cara berpakaian, apa yang boleh dan
perkara yang diharamkan. Ketetapan ini ada hikmah di sebaliknya.
Pakaian adalah sebahagian nikmat
yang Allah berikan kepada manusia. Anugerah pakaian amat besar maknanya yang membuktikan keistimewaan
manusia. Tidak ada makhluk lain yang memerlukan pakaian sebagai perhiasan.
Firman Allah bermaksud: “Hai anak
Adam! Sesungguhnya Kami turunkan ke atas
kamu pakaian untuk menutup aurat dan pakaian untuk perhaisan. Dan pakaian takwa
itulah paling baik. Semua itu adalah antara sekian banyak tanda (kurniaan
Allah), supaya mereka ingat (akan kurniaan-Nya)” (Surah al-Araf, ayat 26)
Antara batasan yang ditetapkan
syariat berkaitan pakaian dan perhiasan, hendaklah tidak menunjukkan
kesombongan, tidak riak, hendaklah menutup aurat dan melambangkan jantina
pemakainya (yakni perempuan ditegah memakai pakaian menyerupai apa yang dipakai
lelaki dan sebaliknya).
Tegahan lain yang khusus untuk
lelaki ialah diharamkan memakai perhiasan daripada emas dan pakaian daripada
daripada sutera.
Al-Bara meriwayatkan, katanya yang
bermaksud: “Rasulullah SAW menyuruh kami tujuh perkara dan melarang kami
daripada tujuh perkara. Baginda menyuruh
kami mengikuti jenazah, melawat orang sakit, menghadiri jemputan, menolong
orang yang teraniaya, membenarkan sumpah, menjawab salam, menjawab dan berdoa
kepada orang yang bersin. Dan Rasulullah SAW melarang tujuh perkara; baginda
melarang kami dari (makan/minum) dalam bekas perak, cicin emas, sutera, dibaj
(sutera bergambar), qissi (sutera campur kapas) dan sutera tebal.” (Riwayat
Bukhari).
Larangan lelaki menggunakan emas
sebagai perhiasan termasuk juga bahan yang dibuat menggunakan campuran emas
atau pancalogam seperti suasa yang terbentuk hasil campuran emas dan tembaga.
Ini kerana pencampuran itu tidak menghilangkan struktur asal emas yang boleh
diasingkan kembali untuk membentuk emas asal.
Larangan lelaki memakai emas antara
lain bertujuan untuk membezakan antara perhiasan perempuan dengan lelaki.
Perempuan begitu sukakan emas dan menjadi perhiasan paling berharga bagi mereka.
Sekiranya lelaki dibenarkan memakai emas, sudah tentu di antara suami dan
isteri, suami akan lebih bersifat monopoli untuk memakainya.
Untuk mengelak ‘konflik’ lelaki dan
perempuan dalam merebut emas, maka emas dilarang dipakai oleh lelaki. Hukum ini
bukan satu diskriminasi terhadap lelaki. Sebaliknya, ia memberi maksud yang
tersirat dan tersurat.
Penghormatan perempuan boleh memakai
emas membuktikan Islam tidak menghalang perempuan daripada berhias, selagi
tidak melampau batasan syariat.
No comments:
Post a Comment