Semua
pihak perlu menerima hakikat bahawa sistem undang-undang yang kita guna pakai
sekarang adalah berkonsepkan demokrasi berparlimen serta raja berpelembagaan.
Berdasarkan
perkara 40(1) Perlembagaan, yang menyatakan bahawa;
“Pada
menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan,
Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat jemaah Menteri atau
nasihat seseorang Menteri..”
Cukup
jelas bahawa Yang di-Pertuan Agong hanya boleh bertindak atas nasihat kabinet
atau menteri sahaja, melainkan perkara-perkara lain yang mana baginda mempunyai
budi bicara penuh.
Dalam
isu lantikan Ketua Polis Negara atau pegawai kanan polis, adakah Yang
di-Pertuan Agong mempunyai kuasa mutlak? Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai
kuasa mutlak dan hanya boleh bertindak di atas nasihat Perdana Menteri atau
menteri sahaja.
Adalah
amat salah dan terkhilaf sama sekali pendapat yang mendakwa bahawa Ketua Polis
Negara berhak melantik dan menyusun lantikan anggota kanan polis.
Ini
kerana di bawah perkara 140(4);
(4)
Yang di-Pertuan Agong boleh menetapkan sebagai jawatan khas jawatan Ketua Polis
Negara, Timbalan Ketua Polis Negara dan apa-apa jawatan lain dalam pasukan
polis yang pada pendapatnya adalah serupa atau lebih tinggi tarafnya; dan
pelantikan bagi menyandang mana-mana jawatan yang ditetapkan sedemikian
tidaklah boleh dibuat mengikut Fasal (1) tetapi hendaklah dibuat oleh Yang
di-Pertuan Agong atas syor Suruhanjaya Pasukan Polis.
(5)
Sebelum bertindak mengikut Fasal (4) atas syor Suruhanjaya Pasukan Polis, Yang
di-Pertuan Agong hendaklah menimbangkan nasihat Perdana Menteri, dan boleh
merujukkan syor itu balik satu kali kepada Suruhanjaya itu untuk ditimbangkan
semula.
Apa
yang boleh difahami bahawa Suruhanjaya Pasukan Polis boleh mencadangkan nama,
tetapi kata putus terletak di tangan Yang di-Pertuan Agong setelah mendapat
nasihat Perdana Menteri.
Dalam
istilah perlembagaan, Perdana Menteri, Menteri, Kabinet adalah dari pihak yang
sama.
Dan
dalam istilah undang-undang, ‘nasihat’ itu mengikat Yang di-Pertuan Agong dan
Yang di-Pertuan Agong tidak boleh bertindak melawan nasihat tersebut. Ini
dinyatakan dengan cukup jelas sekali di bawah perkara 40 (1A) Perlembagaan
Persekutuan.
Tidak
jelas dalam undang-undang tentang bagaimana proses dalam mengeluarkan syor oleh
Suruhanjaya Pasukan Polis. Siapa yang mempunyai kata putus dalam Suruhanjaya
Pasukan Polis (SPP)? Menteri atau Ketua Polis Negara?
SPP
dipengerusikan oleh Menteri Dalam Negeri. Keahliannya tidak ramai, cuma 9 orang
sahaja. Ahli-ahli yang lain adalah Ketua Polis Negara, KSU Kementerian Dalam
Negeri, wakil dari Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, serta beberapa bekas anggota
kanan PDRM dan kementerian yang telah bersara.
Secara
natijahnya, amat mustahil untuk difikirkan bahawa Ketua Polis Negara mempunyai
‘the final say’ dalam SPP kerana beliau bukan pengerusi dan cuma ahli
semata-mata.
Malah
lantikan dalam SPP juga dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong setelah mendapat
nasihat Menteri atau Perdana Menteri dan bukan dari Ketua Polis Negara.
Ternyata
perlembagaan memberikan ruang dan kuasa kepada badan eksekutif dalam menentukan
kenaikan pangkat anggota kanan polis. Maka dakwaan bahawa kononnya Menteri
‘campur tangan’ adalah tidak munasabah kerana ia sememangnya urusan di bawah
bidangkuasa beliau sebagai menteri KDN.
Seperkara
lagi yang perlu diambil perhatian, walaupun sekiranya SPP membuat syor kepada
Yang di-Pertuan Agong seorang calon yang tidak dipersetujui oleh Menteri
(Pengerusi SPP), Yang di-Pertuan Agong akhirnya terpaksa juga mendapatkan
nasihat daripada Perdana Menteri sebelum melantik calon yang disyorkan oleh SPP
tersebut.
Ini
bermakna pusing ikut mana pun akhirnya tetap kuasa eksekutif sama ada menteri
atau Perdana Menteri yang boleh membuat ketetapan tentang calon anggota kanan
polis. Kerana undang-undang ini jugalah Tan Sri Abdul Hamid Bador yang sudah
berpencen boleh kembali dalam perkhidmatan sebagai Ketua Polis Negara atas
nasihat yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri pada masa itu, Tun Dr. Mahathir
Mohamad kepada Yang di-Pertuan Agong.
Jadi
istilah campur tangan ini tidak sesuai digunakan memandangkan ia sememangnya
kuasa badan eksekutif dan bukan kuasa Ketua Polis Negara.
Tan
Sri Abdul Hamid Bador dalam sidang media terakhir sebagai Ketua Polis mencadangkan
undang-undang ini dipinda dan kuasa menyusun lantikan pegawai kanan polis ini
diberikan kepada Ketua Polis Negara dan bukan lagi Menteri.
Cadangan
itu boleh membuka laluan untuk Malaysia menjadi sebuah negara ‘police state’
apabila badan eksekutif yang memenangi pilihan raya tidak lagi berhak menentukan
pelantikan pegawai kanan polis. Tiada lagi accountability kepada rakyat kerana
jawatan-jawatan utama polis boleh diuruskan dan ditetapkan oleh seorang Ketua
Polis Negara sahaja.
Ini
langsung bercanggah dengan konsep demokrasi berparlimen apabila rakyat tidak
lagi memainkan peranan dalam pelantikan jawatan-jawatan utama penguatkuasa
undang-undang negara.
No comments:
Post a Comment