Sedangkan
kebanyakan orang menganggap kedua-dua golongan itu dalam kelompok yang sama. Malah
perkataan fakir dan miskin kerap dirangkaikan menjadi fakir miskin, merujuk
kepada golongan yang tidak memiliki harta dan hidup melarat.
Justeru,
sebagai Muslim wajar kita memahami takrif fakir dan miskin mengikut ketetapan
fikah. Penentuan ini penting memandangkan kedua-dua golongan ini disebut dalam
senarai asnaf yang lapan layak menerima zakat. Golongan ini juga perlu diutamakan dalam mendapat sedekah dan bantuan.
Firman Allah bermaksud:
“Sesungguhnya sedekah (zakat) itu hanya tertentu untuk orang fakir, miskin,
amil, mualaf yang dijinakkan hatinya dan hamba yang ingin membebaskan diri
(diberi peluang membebaskan diri oleh tuannya, tetapi tidak mampu), orang yang
berhutang (tidak mampu menjelaskannya), orang berjuang di jalan Allah dan orang
musafir (kehabisan bekalan) dalam perjalanan, sebagai kewajipan fardu yang
ditetapkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Surah
at-Taubah, ayat 60).
Takrif fakir dan miskin yang
ditetapkan oleh fikah mungkin berbeza takrif digunakan oleh kerajaan. Bahkan,
istilah biasa digunakan sekarang ialah golongan miskin dan golongan termiskin
atau golongan miskin tegar.
Boleh dikatakan hampir tidak
digunakan perkataan fakir dalam istilah ekonomi dan sosial di negara kita. Perkataan fakir dikatakan seperti satu penghinaan. Golongan fakir diistilahkan
sebagai peminta sedekah. Malah, ada perkataan ‘tok fakir’ yang biasanya
digunakan gelaran kepada peminta sedekah.
Terdapat beberapa pertimbangan
seseorang dikategori sebagai golongan fakir dan miskin yang dibuat berdasarkan
penetapan kadar Had-Kifayah.
Had-Kifayah merujuk kepada suatu had
atau kadar kecukupan bagi keperluan asasi bagi seorang individu atau bagi
sebuah keluarga berdasarkan kos sara hidup semasa. Dengan kata lain, golongan fakir dan miskin bukan ditentukan jumlah
pendapatan semata-mata. Baki daripada pendapatan setelah ditolak jumlah
Had-Kifayah akan menentukan seseorang berada dalam golongan mana.
Perkara-perkara yang diambil kira
dalam Had-Kifayah ialah perbelanjaan yang melibatkan enam aspek penting bagi
manusia ialah perlindungan, makanan, pakaian, perubatan, pendidikan dan
pengangkutan. Dalam kes tertentu, kos
perbelanjaan penjagaan anak kecil, kos penyakit kronik dan perbelanjaan anak
cacat termasuk dalam senarai Had-Kifayah.
Had-Kifayah berbeza-beza mengikut
negeri yang ditentukan oleh Jabatan Agama Islam negeri atau pihak berkuasa
agama masing-masing. Penetapan kadar perbelanjaan bagi setiap aspek juga
berbeza antara negeri. Malah ada negeri yang menetapkan kadar berbeza mengikut
bandar dan luar bandar.
Takrif fakir ialah orang Islam yang
tidak mempunyai harta atau pekerjaan atau ada pekerjaan tetapi tidak halal atau
ada pendapatan tetapi tidak mencapai 50 peratus daripada Had-Kifayah untuk keperluan
diri dan atau keperluan tanggungannya.
Manakala takrif miskin pula ialah
orang Islam yang mempunyai harta atau pendapatan halal yang hanya boleh
menampung 50 peratus untuk keperluan diri atau keperluan diri tanggungannya
tetapi tidak mencukupi Had-Kifayah.
Dengan kata lain, takrif fakir dan
miskin yang melayakkan seseorang menerima zakat bukan bergantung kepada jumlah
pendapatan yang diperoleh, tetapi berdasarkan peratusan kecukupan perbelanjaan
yang diperlukan.
Bagi kes seseorang yang melakukan
kerja haram, dia termasuk golongan fakir biarpun pendapatan hasil kerja haram
itu banyak. Sumbangan zakat itu diharapkan dapat mengelakkan penggantungan
kepada pekerjaan haram. Malah, diharapkan agar mereka yang melakukan pekerjaan
haram akan insaf, dan meninggalkannya.
Biasanya kerajaan atau badan yang
melakukan kajian berkaitan kemiskinan menetapkan kadar RM500 pendapatan
keluarga sebulan sebagai miskin. Bagaimanapun, dalam hukum fikah, keluarga yang
berpendapatan lebih daripada RM1,000 sebulan mungkin masih dianggap fakir dan
miskin. Sebaliknya, individu berpendapatan RM600 sebulan mungkin tidak layak
termasuk golongan fakir dan miskin.
Yakni, Had-Kifayah bagi seseorang tidak sama untuk menentukan sama ada dia
tergolong fakir atau miskin bagi penerimaan zakat. Cuba lihat contoh di bawah.
PERKARA
|
BANDAR
(RM)
|
LUAR
BANDAR (RM)
|
|
Perlindungan
(sewa, elektrik, air)
|
40
*
|
25
*
|
|
240
**
|
125
**
|
||
Pakaian
|
Dewasa
|
15
|
10
|
Kanak-kanak
|
10
|
5
|
|
Makanan
|
Dewasa
|
75
|
50
|
Kanak-kanak
|
40
|
25
|
|
Pelajaran
|
Dewasa
bersekolah
|
40
|
35
|
Remaja
bersekolah
|
30
|
30
|
|
Kanak-kanak
bersekolah
|
25
|
20
|
|
Kesihatan
|
10
|
5
|
|
Pengangkutan
|
Dewasa
|
50
|
40
|
Dewasa
dan remaja bersekolah
|
30
|
20
|
|
Kanak-kanak
bersekolah
|
20
|
10
|
* Tempat tinggal percuma
** Tempat tinggal berbayar
** Tempat tinggal berbayar
Untuk
lebih memahami kaedah pengiraan menentukan golongan fakir dan miskin, kita
lihat dua contoh kes.
Contoh
kes 1. Siti tinggal di bandar. Dia berpendapatan RM1200 sebulan, terpaksa
menanggung suami yang sakit buah pinggang peringkat kronik dan tidak dapat
bekerja. Dia mempunyai tiga anak menuntut di pusat pengajian tinggi, tiga anak
belajar di sekolah menengah dan dua anak belajar di sekolah rendah. Seorang
anaknya tidak bersekolah diletakkan di
pusat jagaan anak ketika dia pergi berkerja. Dia tinggal di rumah sewa.
Oleh
itu, perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh Siti mengikut Had-Kifayah
ialah:
PERKARA
|
KADAR
BANDAR (RM)
|
Jumlah
(RM)
|
|
Perlindungan
(sewa, elektrik, air)
|
240
|
240
|
|
Pakaian
|
Dewasa
|
15
x 8
|
120
|
Kanak-kanak
|
10
x 4
|
40
|
|
Makanan
|
Dewasa
|
75
x 8
|
600
|
Kanak-kanak
|
40
x 4
|
160
|
|
Pelajaran
|
Dewasa
bersekolah
|
40
x 3
|
120
|
Remaja
bersekolah
|
30
x 3
|
90
|
|
Kanak-kanak
bersekolah
|
25
x 2
|
50
|
|
Kesihatan
|
10
x 10
|
100
|
|
Pengangkutan
|
Dewasa
|
50
x 1
|
50
|
Dewasa
dan remaja bersekolah
|
30
x 6
|
180
|
|
Kanak-kanak
bersekolah
|
20
x 2
|
40
|
|
Kos
perubatan kronik
|
200
(maksimun) x 1
|
200
|
|
Penjagaan
anak
|
150
(maksimun) x 1
|
150
|
|
JUMLAH
BESAR
|
2140
|
Ini
bermakna kekurangan pendapatan Siti untuk Had-Kifayah ialah RM2140 – RM1200 =
RM940. Jumlah RM940 adalah kurang 50
peratus daripada kadar kecukupan Had-Kifayah. Maka Siti layak dipanggil sebagai
golongan miskin. Siti terkeluar daripada kategori golongan miskin sekiranya dia
memperoleh pendapatan melebihi RM2140. Tetapi jika Siti berpendapatan RM1000
sebulan, dia layak dipanggil golongan fakir.
Contoh
kes 2. Ali mempunyai seorang isteri dan
seorang anak berusia tiga tahun. Dia
tinggal di rumah pusaka keluarganya di kampung. Dia berpendapatan RM600
sebulan. Isterinya surirumah sepenuh
masa.
PERKARA
|
KADAR
LUAR BANDAR (RM)
|
Jumlah
(RM)
|
|
Perlindungan
(sewa, elektrik, air)
|
25
(Rumah tidak berbayar)
|
25
|
|
Pakaian
|
Dewasa
|
15
x 2
|
30
|
Kanak-kanak
|
10
x 1
|
10
|
|
Makanan
|
Dewasa
|
75
x 2
|
150
|
Kanak-kanak
|
40
x 1
|
40
|
|
Kesihatan
|
10
x 3
|
30
|
|
Pengangkutan
|
Dewasa
|
50
x 2
|
100
|
Kanak-kanak
bersekolah
|
20
x 1
|
20
|
|
JUMLAH
BESAR
|
405
|
Ini bermakna Ali tidak termasuk
dalam kategori fakir, maupun miskin. Jumlah yang diperlukan untuk memenuhi
Had-Kifayah keluarga Ali hanya RM405. Pendapatan Ali berjumlah RM600 sebulan mampu memenuhi keperluan itu.
Diharapkan panduan ini berguna untuk
menentukan seseorang dikategori miskin dan fakir untuk menentukan dia layak
menerima zakat. Oleh itu, kita jangan mudah berprasangka jika orang
berpendapatan agak tinggi, tetapi masih menerima zakat.
Contohnya dalam kes Siti tadi, dia
masih layak menerima zakat walaupun pendapatannya RM1200 sebulan. Sedangkan Ali
tidak layak menerima zakat walaupun hanya berpendapatan RM600 sebulan.
Pengasingan golongan fakir dan
miskin memudahkan untuk menentukan golongan mana yang perlu lebih diutamakan
untuk mendapat bantuan zakat, biarpun kedua-dua layak menerimanya. Jelas bahawa
golongan fakir perlu lebih diutamakan untuk diberikan zakat, sedekah atau
bantuan lain.
Pengagihan
zakat amat penting untuk meringankan beban hidup yang terpaksa ditanggung oleh
golongan fakir dan miskin. Institusi zakat mempunyai peranan besar untuk
melahirkan ummah yang dapat menikmati kehidupan lebih baik, sifat membantu dan
mementingkan kepatuhan kepada perintah agama.
Islam amat mementingkan amalan
tolong menolong dan berkasih sayang. Ini selaras dengan kedudukan hubungan saudara
antara setiap umat Islam.
No comments:
Post a Comment