Wednesday 19 July 2023

CABARAN MENDAKI GUNUNG SINSING DI SABAH

 
Tahukah anda, lima puncak gunung tertinggi di Malaysia terletak di Sabah. Sedia maklum, gunung tertinggi di Malaysia adalah Gunung Kinabalu dengan ketinggian 4095 meter, yang juga merupakan gunung tertinggi di Asia Tenggara.
 
Gunung kedua tertinggi ialah Gunung Trusmadi dengan ketinggian 2642 meter, ketiga Gunung Sinsing (2603 meter) keempat Gunung Tambuyukon (2579 meter) dan yang kelima tertinggi dengan ketinggian 2482 meter ialah Gunung Kaingaran.
 
Gunung Sinsing dan Gunung Kaingaran terletak di Banjaran Trusmadi dan buat masa ini pendaki boleh mendaki kedua-dua gunung ini dalam satu ekspedisi. Pendakikan ke Gunung Kaingaran akan melalui puncak Gunung Sinsing dan laluan pulang akan melintasi lagi Gunung Sinsing.
 
Kebiasaannya tempoh ekspedisi adalah 4 hari 3 malam. Jarak rentis 14.4 kilometer sehala dari pintu rimba ke Puncak Gunung Kaingaran. Sebelum itu pendaki perlu menaiki kenderaan pacuan 4 roda ke pintu rimba dari Balai Raya Kampung Nupakan, Tambunan selama kira-kira 1 jam ke 1 jam setengah.
 
Contoh atur cara:
 
Hari pertama
- Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu menuju ke Tambunan (80 kilometer)
- Di Tambunan mendaftar di Pusat Informasi Refflesia. Berkumpul dan solat di Masjid Pekan Tambunan.
- 1700 H bertolak ke Kampung Napukan. Perjalanan masuk ke Kampung Nupakan.
- Bermalam di Balai Raya Kampung Nupakan
 
Hari kedua
- 0430 H. Subuh. Bersiap dan sarapan.
- Menaiki kenderaan pacuan empat roda ke pintu rimba (1 jam perjalanan) dari Balai Raya Kampung Nupakan.
- Papan tanda jarak diletakkan di sepanjang rentis yang bermula dengan 14400 meter. Fasa pertama rentis dari KM 14.4 ke KM10 adalah landai dan bekas jalan balak lama.
 
-0900 H -  Mula mendaki dari tanda KM 10 (laluan balak) ke kem utama (Kem Earick Brooke) di KM 6.3. Terdapat anak sungai yang biasa menjadi tempat persinggahan makan tengahari di KM 9.7.
- 1630 H  - Tiba di kem utama. Di kem utama mempunyai kemudahan asas seperti khemah, khemah memasak, pili air dan tandas.
 
Hari ketiga
- 0300 H - Memulakan pendakian ke puncak Gunung Sinsing. (Seeloknya pendaki tiba di puncak sewaktu matahari terbit. Keindahan ini yang akan memukau mata yang menyaksikannya).
- 0599 H - Tiba di puncak Gunung Sinsing
- 0600 H - Meneruskan pendakian ke puncak Gunung Kaingaran (akan melalui 5 puncak lagi yang dipanggil “tulang belakang naga”). Perlu tiba di COT point di KM 1.7 sebelum jam 10:30 pagi.
- 1130 H - Tiba di puncak Gunung Kaingaran.
- 1200 H - Turun ke kem utama.
- 1900 H - Tiba di kem utama. Bermalam di kem utama.
 
Hari keempat
- 1100 H - Bergerak ke pintu rimba.
- 1500 H - Tiba di pintu rimba. Terus menaiki kenderaan pacuan empat roda ke ke Balai Raya Kampung Nupakan.
- 1600 H - Sampai di Balai Raya kampung Nupakan. Ekspedisi Tamat.


No comments:

Post a Comment